DAS: Τι είναι και τι κάνει

Οι δοκιμές στη Formula 1 συνεχίζονται, με τη Mercedes να έχει δοκιμάσει πρόσφατα ένα καινοτόμο σύστημα για τη διεύθυνση του αυτοκινήτου. Μερικές ομάδες είναι καχύποπτες σχετικά με το αν είναι νόμιμο ή όχι, ενώ ακόμα και οι άνθρωποι της Mercedes δεν γνωρίζουν αν το χρησιμοποιήσουν. Πάντως, λέγεται πως θα τεθεί σε λειτουργία στην Αυστραλία.

 

Το νέο σύστημα ονομάζεται Dual Axis System, γνωστότερο και ως DAS και αυτό που κάνει, είναι να αλλάζει τη γωνία κάμπερ των εμπρός τροχών. Συνήθως βλέπουμε την εν λόγω γωνία στις ευθείες, με τα εμπρός ελαστικά να μην έχουν όλο το πέλμα τους στο έδαφος.

Το DAS τι κάνει; Αλλάζει τη γωνία κάμπερ, το ελαστικό πατάει ολόκληρο στο έδαφος και ως εκ τούτου, το αυτοκίνητο είναι καλύτερα στημένο για να το γράψουμε λαϊκά και αυξάνεται η ταχύτητά του στις ευθείες.

Δεν αυξάνεται, όμως, η ταχύτητά του μόνο στις ευθείες, αλλά και στις στροφές. Πώς γίνεται αυτό; Με το που τραβάει/σπρώχνει τον άξονα διεύθυνσης ο οδηγός, αλλάζει η γωνία κάμπερ. Όταν στις ευθείες λοιπόν το ελαστικό πατάει ολόκληρο στην άσφαλτο, ζεσταίνεται μεγαλύτερη επιφάνεια.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την καλύτερη πρόσφυση στις στροφές, όταν αλλάζει ξανά η γωνία κάμπερ (και… στραβώσουν οι τροχοί). Με λίγα λόγια, τα ελαστικά (τα εμπρός έτσι;) θα πατούν ολόκληρα σε όλη την πίστα είτε στις στροφές είτε στις ευθείες, δίνοντας το πλεονέκτημα στους Λιούις Χάμιλτον και Βαλτέρι Μπότας.

Μια πραγματικά καινοτόμα τεχνολογία που προφανώς θα δώσει προβάδισμα στη Mercedes, όπως έκαναν οι έξι τροχοί της Tyrrell P34 το 1976, το ground effect της Lotus 78 το 1977, η ενεργή ανάρτηση της Williams FW14B το 1992, ο διπλός διαχύτης της Brawn BGP 001 το 2009 και το F-Duct της McLaren MP4-25 το 2010.

Για να δούμε λοιπόν τι μπορεί να προσφέρει στη Mercedes το DAS, αν και εφόσον χρησιμοποιηθεί, που μάλλον θα χρησιμοποιηθεί.

© Πηγή: to10.gr