Στο 37,5% κλειδώνει ο Ευρωπαϊκός στόχος

Mείωσης των εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων για το 2030.

Μετά από πολύμηνες σκληρές διαπραγματεύσεις και διαβουλεύσεις οι εκπρόσωποι των κυβερνήσεων της Ε.Ε και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξαν τελικώς σε συμφωνία για τη διαμόρφωση του ποσοστού μείωσης των εκπομπών CΟ2 των καινούριων αυτοκινήτων και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, τα οποία μεταξύ 2021 και 2030 θα πρέπει να συμμορφωθούν με τον στόχο περιορισμού των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που εκλύουν κατά 37,5% και 31% αντίστοιχα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόταση του 37,5% που τελικώς υιοθετήθηκε είναι κατά πολύ αυστηρότερη από την αρχική της Eυρωπαϊκής Επιτροπής η οποία είχε προτείνει την μείωση των εκπομπών CΟ2 των αυτοκινήτων κατά 30% έως το 2030, και αποτελεί μια σκληρή συμβιβαστική λύση για τις χώρες που ζητούσαν την υιοθέτηση της πρότασης της Κομισιόν με προεξάρχουσες τη Γερμανία και την ομάδα χωρών του Βίσεγκραντ. Στον αντίποδα βρίσκονταν χώρες, μεταξύ των οποίων η Ολλανδία, η Γαλλία και η Ιρλανδία που ζητούσαν το ποσοστό μείωσης να διαμορφωθεί σε 35% και άνω.

Για την ιστορία, αξίζει να σημειωθεί ότι το Ευρωκοινοβούλιο είχε αρχικά ψηφίσει υπέρ της μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων κατά 40% ενώ στη συνέχεια, η σύνοδος των υπουργών περιβάλλοντος της Ε.Ε. συμφώνησε στο 35%, ποσοστά από τα οποία και τελικών προέκυψε το 37,5%.

Πλην του στόχου μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα του 37,5% για το 2030, συμφωνήθηκε επίσης ο ενδιάμεσος στόχος για τον περιορισμό των εκπομπών κατά 15% για αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά έως το 2025.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η υφιστάμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα προβλέπει την μείωση του μέσου όρου των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των πωληθέντων αυτοκινήτων σε 95 γρ./χλμ έως το 2021 με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την «επιθυμητή» τιμή με την εφαρμογή του 37,5%.

Υπενθυμίζεται επιπλέον ότι σε ό,τι αφορά τις κυρώσεις για τις; αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν συμμορφώνονται με τα εκάστοτε όρια, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί θα παραμείνουν ίδιες και για το 2030, προβλέποντας πρόστιμο ύψους 95 ευρώ για κάθε επιπλέον γρ./χλμ CO2 ανά πωληθέν αυτοκίνητο.

Ήδη υπάρχουν σφοδρές αντιδράσεις από την αυτοκινητοβιομηχανία, με τον ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου) να χαρακτηρίζει το 37,5% μη «ρεαλιστικό στόχο με βάση την τρέχουσα κατάσταση» εκφράζοντας «σοβαρή ανησυχία» για τη συγκεκριμένη εξέλιξη.

Δριμύτερη είναι η κριτική του Bernhard Mattes επικεφαλής της πανίσχυρης VDA, του συνδέσμου γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, ο οποίος σε ανακοίνωσή του αναφέρει ότι η ευρωπαϊκή συμφωνία ζητά πάρα πολλά χωρίς να προβλέπει κίνητρα που θα προωθήσουν την ηλεκτροκίνηση, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «κανείς δεν ξέρει σήμερα πώς ακριβώς θα επιτευχθούν οι συγκεκριμένοι στόχοι στο δεδομένο χρονικό διάστημα.

Στον αντίποδα, η ευρωπαϊκή συνομοσπονδία ΜΚΟ για τις πράσινες μεταφορές, Transport & Εnvironment εξέφρασε την απογοήτευσή του που η συμφωνία δεν ανεβάζει τον πήχη ακόμα ψηλότερα για την μείωση των εκπομπών ρύπων προκειμένου να αποφευχθούν οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

«Η Ευρώπη ανεβάζει ταχύτητα στον αγώνα για την κατασκευή αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών ρύπων. Η νέα νομοθεσία ωστόσο σημαίνει ότι το 2030 μόνο το 1/3 των αυτοκινήτων θα είναι ηλεκτρικά ή υδρογονοκίνητα. Πρόκειται σίγουρα για πρόοδο που όμως δεν είναι αρκετή για να επιτευχθούν οι περιβαλλοντικοί στόχοι», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Greg Archer, επικεφαλής του τομέα για πράσινες μεταφορές του Transport & Environment.

Ο ευρωπαίος επίτροπος για το περιβάλλον Miguel Arias Canete χαιρέτισε, όπως ήταν αναμενόμενο την επίτευξη συμφωνίας, δηλώνοντας ότι «με την συγκεκριμένη νομοθεσία θέτουμε τους απαιτούμενους στόχους προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τις εκπομπές ρύπων των μεταφορών. Θα βοηθήσει την αυτοκινητοβιομηχανία να εξελίξει νέες καινοτόμες τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών ρύπων και να ενισχύσει περαιτέρω την ηγετική της θέση στις φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες για τα αυτοκίνητα».

Στο ίδιο μήκος κύματος, η Elisabeth Koestinger υπουργός περιβάλλοντος της Αυστρίας η οποία έχει την προεδρία της ΕΕ για το συγκεκριμένο εξάμηνο, χαρακτήρισε την συμφωνία η οποία, όπως αποκάλυψε, προέκυψε μετά από σκληρές και έντονες διαπραγματεύσεις που διήρκεσαν εννιάμιση ώρες ως «ένα σημαντικό βήμα προς την σωστή κατεύθυνση για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής».

Τέλος σημειώνεται ότι κάθε χρόνο στην ΕΕ διατίθενται περίπου 15 εκατομμύρια αυτοκίνητα τα οποία είναι υπεύθυνα για παραπάνω από το 1/10 των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που εκλύεται στην ευρωπαϊκή επικράτεια ενώ επί του παρόντος τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα αντιπροσωπεύουν μόλις το 1,5% της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου.

Η συμφωνία για την περιστολή των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων κατά 37,5% έως το 2030 θα επικυρωθεί στη συνέχεια από τις κυβερνήσεις των 28 κρατών μελών και στη συνέχεια θα τεθεί προς ψήφιση από την ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου χωρίς ωστόσο πλέον να αναμένεται να προκύψουν αλλαγές.