Θα μπουν ποτέ κάγκελα στα πεζοδρόμια του Ηρακλείου;

Κάγκελα παντού εκτός από εκεί που πρέπει.Ας πούμε στα πεζοδρόμια των κεντρικών δρόμων,όπως συμβαίνει στις μεγάλες πόλεις παντού.Το ατύχημα εχτές μπροστά από το Καπετανάκειο έδειξε για ακόμη μια φορά το μπάχαλο στο οποίο ζούμε. Γράφει ο Σπύρος Αλεξάκης

 

Λεωφορεία,φορτηγά,ΙΧ,μηχανάκια,ποδήλατα,πεζοί…
Όλοι μαζί χύμα στο Ηράκλειο στην κλασικότερη ίσως από τις κλασικές ελληνικές πόλεις.

 

1+1 κάνουν 2 

Κανονικά το λεωφορείο πηγαίνει στην ειδική για εκείνο λωρίδα (λεωφορειολωρίδα),το ΙΧ και το δίκυκλο στον δρόμο και οι πεζοί στο πεζοδρόμιο.
Τα ξαναλέμε αν και είναι τόσο απλά:
Πεζοδρόμιο και πεζόδρομος για τους πεζούς,
ποδηλατόδρομος για ποδήλατα και πατίνια,
άσφαλτος για αυτοκίνητα και μηχανές.

Δε νομίζω να χρειάζεται πολύ μυαλό για να το καταλάβουμε.Είναι οι ίδιες οι λέξεις που περιγράφουν το γιατί έχει φτιαχτεί το κάθε είδος δρόμου.
Ο “αυτοκινητόδρομος ταχείας κυκλοφορίας” για παράδειγμα είναι φτιαγμένος για αυτοκίνητα που πηγαίνουν με μια άλφα -μεγάλη- ταχύτητα (στη Γερμανία ας πούμε δεν υπάρχει καν όριο).
Το να μπαίνεις σε αυτόν και να πηγαίνεις με …30 χλμ/ω είναι επικίνδυνο για εσένα αλλά και για τους υπόλοιπους.
Επίσης το να πηγαίνεις με …ποδήλατο είναι ακόμη πιο επικίνδυνο.Δεν είναι φτιαγμένος ο δρόμος αυτός για ποδήλατα.
Και κανονικά απαγορεύεται,άσχετο αν το έχουμε δει και αυτό,ποδηλάτη δηλαδή να πηγαίνει στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης στον ΒΟΑΚ.

Αλλού ο πεζός αλλού τα αυτοκίνητα

Κατ’αναλογία πρέπει κάποια στιγμή να καταλάβουμε ότι ούτε και ο δρόμος της πόλης είναι φτιαγμένος για τους πεζούς.
Είναι απλά για το αυτοκίνητο,το μηχανάκι,το όχημα με μηχανή εν πάση περιπτώσει,που πηγαίνει με μια συγκεκριμένη ταχύτητα.
Με την ίδια λογική που και το πεζοδρόμιο είναι για τους πεζούς και όχι για τα αυτοκίνητα,γιατί πεζοί και αυτοκίνητα δεν μπορούν να κινούνται στον ίδιο δρόμο.Προφανώς για την αποφυγή ατυχημάτων,όπως δεν μπορείς στην πίστα προσγείωσης των αεροπλάνων να κάνεις εσύ βόλτες με το…παπάκι σου.

Διαφορετικές ταχύτητες,διαφορετικές προδιαγραφές,διαφορετικοί δρόμοι λοιπόν.
Αν είναι να έχουμε ανθρώπους,ποδήλατα,μηχανάκια,αυτοκίνητα,λεωφορεία και πεζούς όλους μαζί στον ίδιο χώρο,θα υπάρχουν συνέχεια ατυχήματα.
Και σαν εικόνα θα είναι πολύ κοντά ίσως σε εκείνη της μέσης πόλης της Ινδίας, αν και εκεί έχουν  τις αγελάδες μέσα στους δρόμους τους,που δημιουργούν μια ξεχωριστή εικόνα,που εμείς δεν μπορούμε να φτάσουμε,αν και είμαστε πραγματικά κοντά.

Κάγκελα

Για το κλείσουμε κάπου εδώ.
Κάποια στιγμή ο δήμος θα πρέπει -στους κεντρικούς τουλάχιστον δρόμους- να βάλει κάγκελο.
Όπως υπάρχει σε πάρα πολλές πόλεις (βλ.φωτογραφία από Αθήνα).
Έτσι οι πεζοί δε θα μπορούν να κατεβαίνουν όπου και όποτε τους καπνίσει στο οδόστρωμα και οι οδηγοί δε θα καβαλάνε τα πεζοδρόμια.
Τα αυτοκίνητα στον δρόμο, οι πεζοί στο πεζοδρόμιο και στις διαβάσεις πεζών και το κάγκελο ανάμεσα τους.
Διαφορετικά θα έχουμε συνεχώς δυσάρεστα περιστατικά.
Θέλει μυαλό;
Δε νομίζω.

[Φωτό:Αθήνα-Παραλιακή.Κάγκελα παντού κατά μήκος ενός δρόμου με μεγάλη κίνηση.
Κανένα αυτοκίνητο δεν ανεβαίνει στο πεζοδρόμιο (δεν μπορεί) και κανείς πεζός δεν πατάει το οδόστρωμα (γιατί επίσης δεν μπορεί).Ο πεζός διασχίζει τον δρόμο μόνο από συγκεκριμένα σημεία όπου υπάρχουν οι διαβάσεις πεζών.Αυτές οι άσπρες γραμμούλες στην άσφαλτο που εσύ έτσι και δεις εκεί τον πεζό,πρέπει να πατήσεις φρένο και να του δώσεις υποχρεωτικά προτεραιότητα.Πάντα και σε κάθε περίπτωση.]

 

*Link με τους κανόνες που ισχύουν για τους πεζούς στην ΕΕ και με το χτεσινό τροχαίο στο κέντρο του Ηρακλείου

https://ec.europa.eu/transport/road_safety/users/pedestrians_el

https://www.cretalive.gr/crete/trochaio-atychhma-gia-th-gnosth-amea-aktibistria

https://www.cretalive.gr/crete/epimenei-kai-mesa-apo-to-nosokomeio-ston-agona-ths-gia-eleytherh-prosbash