listen live
ακούτε τώρα:

listen live
ακούτε τώρα:

ακολουθεί:

e-radio logo

Αυστηρότερες προδιαγραφές για τις εκπομπές ρύπων

Μείωση 20% έως το 2025 και 40% από το 2030 στο όριο των 95 γρ./χλμ. διοξειδίου του άνθρακα προτείνει γνωμοδοτική επιτροπή για θέματα μεταφορών του Ευρωκοινοβουλίου, εν όψει της ψήφισης του επίμαχου νομοσχεδίου που θα καθορίσει τα όρια για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων στην Ευρώπη την επόμενη δεκαετία και -αναπόφευκτα- την αυτοκίνηση.

Από το 2021 όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες υποχρεούνται να συμμορφωθούν με το όριο των 95 γρ./χλμ. ως μέσο όρο για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των πωληθέντων οχημάτων τους, ένας στόχος ο οποίος έχει ήδη τεθεί από το 2014 με σαφή προσανατολισμό την ταχύτερη υιοθέτηση των εναλλακτικών τεχνολογιών, προκαλώντας πλείστα όσο και αναμενόμενα προβλήματα προσαρμογής στους κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Επιπλέον, το WLTP, το νέο καθολικό πρότυπο δοκιμών από τις οποίες θα προκύπτουν οι εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων που διατίθενται στην Ευρώπη γίνεται υποχρεωτικό από το Σεπτέμβριο του 2018, έχοντας ωθήσει πολλές από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να προχωρήσουν σε νέες αναπροσαρμογές.

Το επόμενο βήμα ωστόσο προδιαγράφεται ακόμα πιο απαιτητικό για τις αυτοκινητοβιομηχανίες καθώς, οι υπό συζήτηση προτάσεις της Ε.Ε. για τις προδιαγραφές που θα ισχύσουν για την επόμενη δεκαετία γίνονται ολοένα και αυστηρότερες υπό το σκεπτικό της προώθησης των εναλλακτικών τεχνολογιών και φόντο την κλιματική αλλαγή.

Αναλυτικότερα, γνωμοδοτική επιτροπή για θέματα μεταφορών του Ευρωκοινοβουλίου η οποία κλήθηκε να εξετάσει τις πρόσφατες νομοθετικές προτάσεις της Κομισιόν για τον περαιτέρω περιορισμό εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων κατά 15% έως το 2025 και κατά 30% έως το 2030, αντιπρότεινε την μείωση των εκπομπών που θα ισχύουν από το 2021 (95 γρ./χλμ.) κατά 20% έως το 2025 και κατά 40% έως το 2030.

Η συγκεκριμένη πρόταση θα τεθεί προς ψήφιση από την ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου τον Οκτώβριο ωστόσο οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν ξεκινήσει ήδη να αντιδρούν από την ανακοίνωση της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον περαιτέρω περιορισμό εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων κατά 15% έως το 2025 και κατά 30% έως το 2030, υποστηρίζοντας ότι οι αυστηρότερες προδιαγραφές θα πρέπει να συνοδεύονται από σημαντικά κίνητρα που θα επιδοτούν την αγορά των «ακριβότερων» ηλεκτροκίνητων οχημάτων καθώς και σημαντικά έργα υποδομών που θα διευκολύνουν την κυκλοφορία τους.

Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση του Erik Jonaert, εκπροσώπου του ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου) ο οποίος εν όψει της ψήφισης των νέων ορίων από το Ευρωκοινοβούλιο δήλωσε: «Δεν μπορούμε να κάνουμε τους καταναλωτές να καταπιούν από την μία στιγμή στην άλλη τα ηλεκτροκίνητα οχήματα».

Ενδεικτικά αναφέρεται επίσης ότι, το 2017 υπήρξε η πρώτη χρονιά που οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή επικράτεια αυξήθηκαν, μετά από πολλά χρόνια μείωσης, καθώς οι καταναλωτές μετά το “dieselgate” γυρίζουν την πλάτη στους πετρελαιοκινητήρες αλλά και επιλέγουν με ολοένα αυξανόμενους ρυθμούς τα βαρύτερα και κατ΄επέκταση και λιγότερο αποδοτικά SUV.

Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι παρά την αύξηση και την ευοίωνη εμπορική πορεία των plug-in υβριδικών οχημάτων, εκπροσωπούν για το 2018 μόλις το 1,75% της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων ενώ τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα το 0,75% σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο Εναλλακτικών Καυσίμων, την χρηματοδοτούμενη από την Ε.Ε στατιστική υπηρεσία για την αυτοκίνηση.

Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι σε ό,τι αφορά τις κυρώσεις για τις; αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν συμμορφώνονται με τα εκάστοτε όρια, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί θα παραμείνουν ίδιες και για το 2030, προβλέποντας πρόστιμο ύψους 95 ευρώ για κάθε επιπλέον γρ./χλμ CO2 ανά πωληθέν αυτοκίνητο.

Σε κάθε περίπτωση μαζί με την νομοθετική πρόταση για τα όρια εκπομπών ρύπων με ορίζοντα το 2030, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ανακοινώσει και μια σειρά πρωτοβουλιών και μέτρων τα οποία θα συμβάλλουν στην ευκολότερη επίτευξή τους, διευκολύνοντας την υιοθέτηση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων όπως η πρόβλεψη για αποταμίευση κονδυλίων ύψους 800 εκ. ευρώ για τη δημιουργία δικτύου φόρτισης ηλεκτροκίνητων στην ευρωπαϊκή επικράτεια αλλά και 200 εκατομμυρίων ευρώ για την εξέλιξη μπαταριών.