listen live
ακούτε τώρα:

listen live
ακούτε τώρα:

ακολουθεί:

e-radio logo

Συμφωνία των χωρών της Ε.Ε. για την μείωση των εκπομπών CO2

Kατά 35% έως το 2030 μετά από μαραθώνιες διαβουλεύσεις.

Δεκατρείς ώρες διήρκεσε η σύνοδος των υπουργών περιβάλλοντος των κρατών-μελών της Ε.Ε. που συνήλθαν χθες 9 Οκτωβρίου στο Λουξεμβούργο προκειμένου να υιοθετήσουν μια κοινή στάση για τη διαμόρφωση του στόχου μείωσης των εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων –επιβατικών και vans- έως το 2030, ο οποίος προσδιορίστηκε στο 35%.

Κατά τη διάρκεια των μαραθώνιων διαβουλεύσεων που ολοκληρώθηκαν λίγο πριν τα μεσάνυχτα υπήρξαν έντονες αντιθέσεις με πολλές χώρες της Ε.Ε. μεταξύ των οποίων η Ολλανδία και η Ιρλανδία να τάσσονται υπέρ του υψηλότερου στόχου του 40% που είχε τεθεί από το Ευρωκοινοβούλιο, βρίσκοντας ωστόσο απέναντι τη Γερμανία η οποία με την υποστήριξη των ανατολικών χωρών της Ε.Ε. άσκησε βέτο, υποστηρίζοντας την πρόταση που είχε τεθεί αρχικά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και προέβλεπε την περιστολή των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 30% μεταξύ 2021 και 2030.

Η συμβιβαστική λύση του 35% προέκυψε, σύμφωνα με πληροφορίες, κατόπιν μιας τροποποίησης της τελευταίας στιγμής η οποία, προβλέπει ένα σύστημα που αφενός θα ενθαρρύνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ενισχύσουν τις πωλήσεις αυτοκινήτων εναλλακτικών τεχνολογιών και αφετέρου θα επιτρέψει ένα διαφορετικό τρόπο υπολογισμού σε χώρες όπου η διείσδυση των οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών CO2 είναι μικρότερη του 60% σε σχέση με το μέσο όρο της ΕΕ.

«Ήταν μια ιδιαίτερα πολύπλοκη συζήτηση» σχολίασε ο Miguel Arias Canete, Ευρωπαίος Επίτροπος για το Περιβάλλον, αναφορικά με τη διαδικασία και τον τελικό συμβιβασμό του 35% οι οποίος επικράτησε με 20 ψήφους υπέρ, 4 κατά και 4 αποχές συμπληρώνοντας ότι : «ποτέ δεν πίστεψα ότι τελικά η συμφωνία θα επιτευχθεί με τόσο ισχυρή υποστήριξη».

Εκτός από τον στόχο του 25% για το 2030, η συμφωνία προβλέπει ως ενδιάμεσο στάδιο την μείωση του μέσου όρου των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα αυτοκινήτων και vans κατά 15% έως το 2025 (σε σχέση με το στόχο των 95 γρ./χλμ. που έχει ήδη τεθεί για το 2021) στόχος που χαρακτηρίστηκε απογοητευτικός από την κραταιά «πράσινη» ΜΚΟ των Βρυξελλών, Transport & Environment η οποία σημειώνει ότι για ακόμα μια φορά τίθενται σε προτεραιότητα τα συμφέροντα της αυτοκινητοβιομηχανίας παρά τις δυσοίωνες προβλέψεις για την κλιματική αλλαγή και τις δραματικές επιπτώσεις.

Σε κάθε περίπτωση η τελική διαμόρφωση της συμφωνίας που επετεύχθη χθες θα προσδιοριστεί σε νέες συζητήσεις μεταξύ της Eυρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωκοινοβουλίου το οποίο όπως είναι ήδη γνωστό έχει ταχθεί ήδη υπέρ ενός υψηλότερου στόχου (40%) τη στιγμή που η Επιτροπή Περιβαλλοντικών Υποθέσεων του σώματος έχει γνωμοδοτήσει υπέρ της μείωσης του 45% προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι που επιτάσσει η κλιματική αλλαγή.