Φωτογραφίες:
Πάνω- Ενετοκρατία.»Βασίλειο της Κρήτης» με τα 4 «τερριτόρι» του (νομούς).
Κάτω-Τέλος της Τουρκοκρατίας.25 Αυγούστου 1898.Η μεγάλη σφαγή του Ηρακλείου.
Σημαιοστολισμοί,τυμπανοκρουσίες και στέφανα.
25 του Αυγούστου στο κέντρο του Ηρακλείου,έξω από τον ‘Αγιο Τίτο
Όλη η τοπική ηγεσία,επίσημοι,απλός κόσμος.
Ο Απόστολος Τίτος υπήρξε ο ιδρυτής της Εκκλησίας της Κρήτης και πρώτος επίσκοπος του Νησιού.
Σωστά λοιπόν εορτάζεται μ’αυτό τον τρόπο.Σωστά επίσης δήμαρχοι και επίσημοι μνημονεύουν τα θύματα της σφαγής του Αυγούστου του 1898.Της εθνοκάθαρσης των Οθωμανών εις βάρος του χριστιανικού-ρωμέικου στοιχείου της πόλης, που ήταν κι η αφορμή της επέμβασης των ξένων δυνάμεων στην Κρήτη και της εκδίωξης του οθωμανικού στρατού απ’το Νησί -άσχετο αν οι νατσιονάλ-μπλόγκερς υποστηρίζουν ότι ο Σουλτάνος συνέχισε να έχει την κυριαρχία της Κρήτης και χωρίς στρατό μέχρι την ‘Ενωση το 1913.Αστεία πράγματα αλλά δεν είναι το θέμα μας αυτό.
Δήμαρχος λοιπόν και λοιποί τοπικοί άρχοντες παραβρέθηκαν στην εκδήλωση.’Εβγαλαν λόγους και πολύ σοφά έπραξαν.Απλά εγώ με το φτωχό μου το μυαλό περίμενα μήπως κανείς θυμηθεί και το άλλο γεγονός που έχει συνδεθεί με τ’όνομα του Αγίου και δεήσει ίσως να πει δυο κουβέντες.
Αναφέρομαι στην Επανάσταση τ’ Αυγούστου του 1363.Την γνωστή και ως «Revolt of Sant Titus» που οδήγησε στην βραχύβια Κρητική Δημοκρατία του Αγίου Τίτου
Αλλά τίποτα,ούτε κουβέντα.Κατά την πάγια τακτική των Νεοκρητικών που φοβούνται μην κατηγορηθούν ως «τοπικιστές» (ή κάτι άλλο),γεγονότα μεγάλης σημασίας,όχι μόνο για την Κρήτη αλλά και για τον Ελληνισμό και την Ιστορία της Μεσογείου συνολικότερα- θάβονται στη λήθη.Ας είναι,συνηθισμένοι είμαστε.Εξάλλου όπως έχουμε διδαχτεί όλοι μας στα ελληνικά σχολειά,η Ιστορία της Κρήτης είναι μερικοί αιώνες της Μινωικής Εποχής και μετά…τίποτα.
Επανάσταση του Αγίου Τίτου
Οι φαμίλιες των Βενιέρηδων και Γραδένιγων (Venier,Gradenigo),συνεργαζόμενοι με τον Ιωάννη Καλλέργη,επαναστατούν κατά της μητρόπολης Βενετίας.Ιδρύουν «Repubblica» ,δηλαδή Δημοκρατία,καθεστώς χωρίς μονάρχη,καμία σχέση φυσικά με τις σημερινές αντιπροσωπευτικές Δημοκρατίες,είμαστε τέσσερις αιώνες πριν τη Γαλλική Επανάσταση και επίσημη θρησκεία του κράτους την «ιερωτάτην των ιθαγενών γραικική».
Η Κρητική αυτονομία διαρκεί δεκάξι μήνες,η Βενετία στέλνει στόλο και επανακαταλαμβάνει το Νησί.
Οι πρωταίτιοι συλλαμβάνονται και εκτελούνται.
Τι ήταν όμως αυτό που έκανε τη συγκεκριμένη εξέγερση τόσο σημαντική;
Η Δημοκρατία του Αγ.Τίτου υπήρξε ο προπομπός της όσμωσης,του συγκερασμού των δύο πολιτισμών που συνυπήρχαν στο Νησί και της δημιουργίας της Κρητικής μεσαιωνικής ταυτότητας που έφερε στη συνέχεια την Κρητική Αναγέννηση.Μοναδική για τον Ελληνισμό.
Και για όσους διαβάζουν όλα αυτά αλλά παραμένουν δύσπιστοι.Η μεγαλύτερη απόδειξη όλων είναι ο Βιτσένζος Κορνάρος.Βενετσιάνικης καταγωγής ο ίδιος (οικογένεια: Corner),αλλά το έργο του ήταν γραμμένο στα κρητικά/ελληνικά,με αναφορές στον Ελλαδικό/ρωμέικο χώρο,χωρίς να χει καν μια απλή αναφορά σε Λατίνους.
2)Η Εξέγερση,κυρίως του 1363,καταρρίπτει ολόκληρη την επιχειρηματολογία των Ιταλών εθνικιστών περί «Βενετσιάνικης Κρήτης» και χαμένων πατρίδων.Οι Ιταλικές επιρροές,παρέμειναν τέτοιες και απλά μπόλιασαν τη ρωμέικη ταυτότητα του πληθυσμού της Κρήτης.
3)Συνολικά οι δεκατέσσερις Κρητικές Επαναστάσεις κατά των Ενετών δείχνουν ότι ο Τούρκος που παρουσιάζεται μια ζωή ως ο «προαιώνιος» εχθρός του Ελληνισμού,δεν είναι παρά ένας από τους διάφορους,με τους οποίους είχαμε στο παρελθόν,διενέξεις.Και εν πάση περιπτώσει αν οι πέντε Κρητικές επαναστάσεις κατά των Οθωμανών (ενίοτε) μνημονεύονται,οι δεκατέσσερις κατά των «φίλων» Ιταλών γιατί να θάβονται;Ίσως γιατί έχουμε κάνει στροφή προς τη Δύση εδώ και αιώνες,οπότε δε θέλουμε να αναφερόμαστε σε πολέμους κατά άλλων ευρωπαϊκών εθνών.
4)Η Ρεπούμπλικα (Δημοκρατία) του Αγίου Τίτου-αν δεν είναι η πιο παλιά- σίγουρα είναι μία απ’τις παλιότερες στην περιοχής της Αν.Μεσογείου.Δεν αναφέρεται όμως σχεδόν ποτέ από τους θεσμούς του επίσημου Ελληνικού κράτους,παρ’όλη τη «δημοκρατικολαγνεία» του.Να πούμε ότι μετά το 1363 ουσιαστικά καταργείται η μεσαιωνική φεουδαρχία στην Κρήτη και μετά την ανακατάληψη της από τους Ενετούς,αφομοιώνει πλήρως το σύστημα του Βεντσιάνικου (πρώιμου) καπιταλισμού,μέχρι φυσικά την Οθωμανική κατάκτηση και κατοχή.
ΛΙΝΚΣ:
Χαράλαμπος Γάσπαρης:»Μητροπολιτική εξουσία και αξιωματούχοι των αποικιών»