listen live
ακούτε τώρα: 18.00-20.00

ΑΝΤί (Σπύρος Αλεξάκης)

listen live
ακούτε τώρα: 18.00-20.00

ΑΝΤί (Σπύρος Αλεξάκης)

ακολουθεί: 20:00-22:00

Θύρα 8 - (Μανώλης Σαρρής)

e-radio logo

Το αρνητικό στερεότυπο του Κρητικού

Τα στερεότυπα για τους Κρητικούς είναι συγκεκριμένα και σχεδόν όλα αρνητικά:
Εγκληματικές φιγούρες,άξεστοι,αγράμματοι,ψευτόμαγκες,ρουσφετολάγνοι,γλείφτες των πολιτικών,οπλοφόροι,πολιτισμικά αλλά και νοητικά καθυστερημένοι,πρωτόγονοι.Έτσι παρουσιάζονται στο ελλαδικό κοινό,μέσα από τον Τύπο,το σινεμά,τα βιβλία,τις τηλεοπτικές εκπομπές.Τι κάνουμε οι ίδιοι για να το αλλάξουμε όλο αυτό; Γράφει ο Σπύρος Αλεξάκης στο Athletic and the City

Το παιχνίδι της επικοινωνίας είναι δύσκολο και θέλει κόπο.
Θέλει δουλειά δηλαδή για να καταφέρεις να περάσεις το μήνυμα σου,χωρίς να είναι πάντα σίγουρο ότι θα το καταφέρεις.
Το βασικό όμως είναι να έχεις ένα μήνυμα,να θέλεις να βγάλεις  προς τα έξω μια εικόνα.
Ποιος είσαι,τι σου αρέσει,πώς θέλεις να σε αναγνωρίζουν οι άλλοι.

Όταν λοιπόν εμείς ως Κρητικοί θέλουμε οι άλλοι να μας βλέπουν σαν κάτι φολκλορικό,παραδοσιακό,ρετρό,σαν έναν πληθυσμό που ζει ακόμη στην εποχή της αγροτοκτηνοτροφικής οικονομίας και της παραδοσιακής κοινωνίας του χωριού και του βουνού,είναι προφανές ότι άλλο που δε θέλουν και  οι υπόλοιποι για να μας βλέπουν έτσι.
Ιδίως εκείνοι με τους οποίους μοιραζόμαστε το ίδιο κράτος.

Έτσι όποτε εμείς τους  δίνουμε τα αρνητικά επιχειρήματα είναι προφανές ότι θα τα χρησιμοποιήσουν και εναντίον μας.Θα τα φουσκώσουν κι όλας όσο τους παίρνει και θα γυρίσουν την ιστορία εναντίον των Κρητικών.
Όλων των Κρητικών.
Γενικά κι αόριστα.

Των Κρητικών του βουνού,των Κρητικών του κάμπου,των Κρητικών των πόλεων,των Κρητικών της Αθήνας,των Κρητικών του εξωτερικού,των Κρητικών που έχουν έναν γονιό από την Κρήτη και έναν άλλο από αλλού,των Κρητικών που δεν είναι Κρητικοί αλλά ζουν απλά στην Κρήτη (υπάρχουν πολλοί τέτοιοι),των Κρητικών που έχουν ένα γονιό από την Κρήτη και έναν άλλο από το εξωτερικό (αυξημένο κομμάτι του πληθυσμού αυτό σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα),των Κρητικών γενικά κι αόριστα.

«Οι Κρητικοί φταίνε που ψήφιζαν ΠΑΣΟΚ» (μόνο οι Κρητικοί,το +40% που έπαιρνε το ΠΑΣΟΚ το έπαιρνε από Κρητικούς), «οι Κρητικοί φταίνε για την εγκληματικότητα.τα ναρκωτικά,την οπλοκατοχή,τις ανθρωποκτονίες»,που φυσικά αν μια ανθρωποκτονία γίνει στην Κρήτη είναι «βεντέτα»και φταίει  η «έλλειψη κουλτούρας του ντόπιου στοιχείου» ενώ αν γίνει στα Φάρσαλα,ας πούμε,θα είναι απλά μια δολοφονική πράξη κάποιου που σκότωσε κάποιον άλλο,συνήθως πισώπλατα,γυναίκα ή παιδί,γιατί στην υπόλοιπη Ελλάδα δεν το έχουν σε τίποτα να δείξουν τον ανδρισμό του σε γυναικόπαιδα,δεν είναι τίποτε απολίτιστοι σαν εμάς.
Γενικά ό,τι και αν συμβεί θα κατηγορηθεί ο Κρητικός.
Εκτός και αν ξεκάθαρα φταίει κάποιος που δεν είναι Κρητικός.Τότε αναφέρουμε τον φταίχτη χωρίς να κάνουμε αναφορά της καταγωγής του. «Ο φερόμενος ως δράστης χ»,»ο κατηγορούμενος ψ».Ποτέ  «ο       Λαρισαίος δολοφόνος» ή «ο Πειραιώτης απαγωγέας»,»ο Κρητικός δολοφόνος» όμως,ναι.

Βέβαια ξαναλέμε ότι ευθύνη έχουμε και εμείς οι ίδιοι οι Κρητικοί για την εικόνα που θέλουμε να παρουσιάζουμε προς τα έξω.
Αυτό το κόλλημα να παρουσιάζουμε το και καλά μπρουτάλ πρόσωπο το νησιού και των ανθρώπων του,μπορεί εμείς να καταλαβαίνουμε ότι είναι καθ’υπερβολή,δεν το καταλαβαίνουν όμως  οι άλλοι.
Ειδικά εκείνοι που την Κρήτη την έχουν δει μόνο με το κιάλι.

Έτσι το να μιλάμε συνέχεια για την αυθαίρετη δόμηση στις πόλεις μας ή το παράνομο παρκάρισμα το μόνο που καταφέρνουμε είναι να χτίζουμε ένα αρνητικό στερεότυπο,που δύσκολα θα αλλάξει μετά.
Να προσθέσουμε επίσης ότι αυθαίρετη δόμηση,παράνομο παρκάρισμα,σκουπίδια στους δρόμους και τα σχετικά δεν υπάρχουν αποκλειστικά και μόνο στην Κρήτη.Υπάρχουν και στην σκανδιναβική μας Ελλάδα.

Λέμε «σκανδιναβική»  γιατί έτσι όπως παρουσιάζεται,μοιάζει σαν να  έχει ενωθεί σε ένα κράτος το Μαρόκο με τη Δανία.
Το Μαρόκο είμαστε εμείς στην Κρήτη και η Δανία είναι οι  υπόλοιπες περιφέρειες της ονειρεμένης μας πατρίδας,όπου λόγω υψηλού πολιτισμικού επιπέδου όλα λειτουργούν στην εντέλεια και είναι πολύ προχώ σε αντίθεση με μας που είμαστε τόσο πίσω.

Φαίνεται εξάλλου και στην παραδοσιακή  μας μουσική,όπως επισημαίνει και ένας από τους εκατοντάδες Έλληνες πολίτες που η μοίρα τους έστειλε να ζήσουν στην υπανάπτυκτη μεγαλόνησο.
Τι να περιμένει κανείς από ένα μέρος που η παραδοσιακή του μουσική επαινεί την ανδρειοσύνη αντί να εξάρει (λέω εγώ) το one night stand,την αγάπη για τα ζώα και τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας.
Όπως κάνουν τα οικολογικά ρεμπέτικα που μιλούσαν για το τρίφυλλο πολύ πριν από τον Γιωργάκη τον Παπανδρέου.